Miért kell energetikai tanúsítvány?
Miért kell energetikai tanúsítvány egy ingatlan adásvételi szerződés készítéséhez? Mi lehet azzak az oka annak, hogy egyik ügyvéd kéri, a másik nem?
Ingatlaneladás után az ügyvédet ki fizeti, miért alakult úgy a szokásjog, ahogy a mai gyakorlatban működik? Az energetikai tanúsítvány kapcsán íródott korábbi bejegyzésben már szó esett szó az adásvételi szerződés aláírásakor felmerülő költségek megoszlásáról, az eladáskori fizetni valókról. Következzen az ügyvédi költség: lakáseladáskor, ingatlaneladás után az ügyvédet miért éppen a vevő szokta fizeti?
Megfelelve a magyar ingatlannyilvántartás egyik alapelvének, az okirat elvének, az ingatlan adásvétel okirathoz kötött. Adásvételi szerződéshez ügyvédi aláírás és pecsét, egyszóval ellenjegyzés szükséges, tehát bármilyen adásvételnek egy ügyvéd is szükséges szereplője, kötelező tartozéka. Ügyvéd nélkül tehát nem lehetséges az ingatlanok adásvétele. A hivatalban ő kérelmezi a tulajdonjog-változás földhivatali bejegyzést, így lesz érvényes, közhiteles a vásárlás illetve eladás ténye. Ügyvédi ellenjegyzéssel el nem látott dokumentumot, például előszerződést a földhivatal be sem fogad, az alapján a széljegyre sem jegyez be semmit.
Az ügyvédi munkadíj az adásvételi szerződés megszerkesztésére, ellenjegyzésére, az ügylet kockázatmentes lebonyolítására, az ingatlan és a résztvevő felek leinformálására vonatkozik. Tartalmazni szokott egyéb nyilatkozatok, okiratok, például letéti szerződés megszerkesztését, ellenjegyzését is. A munkadíj kifizetése után a bejegyzésre vonatkozó földhivatali ügyintézést is az ügyvéd vállalja. Mértéke mindig az adásvételi szerződésben szereplő ingatlan vételára arányában fizetendő. Ha ügyvédi költségként előzetesen a vételár 1%-ára készülünk, nagyon nem tévedhetünk.
Az ingatlaneladás mellé szükséges adásvételi szerződésnek mind a vevő, mind az eladó számára megfelelő védelmet kell biztosítania. Az ügyletben résztvevő felek egyenrangúak, a szerződés sem lehet egyoldalú. A szokás során az a gyakorlat alakult ki, hogy a vevőé az ügyvéd delegálásának joga. Az ő ügyvédje szerkeszti és ellenjegyzi a szerződést, emiatt az ügyvéd költségét is a vevő szokta fizetni.
De mégis mi ennek az oka, ha az eladót éppúgy védi a szerződés? A válasz a ‘ki mit kap’ avagy ‘ki miben érdekelt’ kérdésekben rejlik. Az eladó elvárása az adásvétel során szinte csak a vételár. Az árért cserébe lemond, amiről kell, de számára a pénz a lényeg. A vevő azonban a vételár fejében nem pusztán az ingatlant várja, hanem annak teljes biztonságát is. Bármilyen további jogi problémát el akar kerülni, teljes műszaki és kellékszavatosságot egyaránt elvár, amely feladta is az ügyvédnek. Egyszóval teljes jogbiztonság áll az érdekében, nem így az eladó. Annak érdekében, hogy semmi gond ne jöjjön közbe, a vevő ügyvéd szakemberhez fordul. Ő lesz hivatott a kötelező okirat, az adásvételi szerződés megszerkesztésére és a teljes jogi ügyintézésre. Védelme érdekében ezért ügyvédi díjat is fizeti a vevő.
Ettől eltérő, egyedi megállapodás esetén természetesen el lehet térni a megszokott gyakorlattól. Természetes dolog és szinte automatikus, hogy a vevő ügyvédje aláírás előtt elküldi a szerződés tervezeti példányát az eladók felé. Eközben fordul elő, hogy az eladó is ügyvédi segítséget vesz igénybe az adásvételi szerződés tervezetéhez, amikor az általánoshoz képest a vevő hitelfelvétele miatt összetettebb a szerződés. Ilyen esetben az ügyvédek gyakran közösen egyeztetik álláspontjukat, közvetlenül kommunikálnak. Az okiratszerkesztő jogász – ilyen kérés esetén – akár módosítja is az aláírandó dokumentumot. Ennek költsége, azaz a külső segítség munkadíja már az eladót terheli.
További gyakorlati tanácsokért és hasznos információkért keressen bizalommal!
Ingatlan tanácsadó
Miért kell energetikai tanúsítvány egy ingatlan adásvételi szerződés készítéséhez? Mi lehet azzak az oka annak, hogy egyik ügyvéd kéri, a másik nem?