A hogyan kérdés szinte mindig, a gyakran év elején fogalmazódó mikor kérdés szinte minden eladó fejében megfordul. Egy mindig a tulajdonosokat képviselő ingatlanos tanácsa következik leendő ügyfelei számára.
Ha nincs vevő, nincs eladás sem. Nem találom fel ezzel a spanyol viaszt, de érdemes végiggondolni, hogy miért is vannak vevők a piacon? Több a vevő, ha több a segítség, amelyért leginkább az állam, másrészt a piaci trendek mentén a bankok a felelősek.
A hazai ingatlanpiac alakulásában az állami kedvezmények és vissza nem térítendő támogatások mindig nagy jelentőséggel bírtak. A korábbi szociálpolitikai támogatás, a köznyelvben csak szocpol névre hallgató, 1 vagy 2 gyerekhez járó támogatást időközben felváltotta a családi otthonteremtési program, népszerűbb nevén a csok. A népszerű családtámogatási lehetőségek mellett még a babaváró hitel is igénybe vehető. Azért is nagy jelentőséggel bír a piacon az elérhetősége, mert akár több előző ingatlan-eladási ügylet legelső lépcsőfokát jelentheti. Keresletösztönző állami programok nélkül a mikor adjam el kérdése sokkal nehezebb volna, hiszen az első lakáshoz jutás lehetőségét kínálják.
Banki finanszírozási lehetőségek hiányában szintén sokan kiszorulnak a lakáspiac szereplői közül. Egyrészről a kereskedelmi bankokon keresztül vehetők igénybe az állami kamatkedvezmények, másrészt a piaci kamatozású termékek is jelentős szerepet játszanak a vásárlók életében. Döntő tényező ebben a jegybanki alapkamat alakulása, amely a pénzintézeti termékek alapja. Kedvező kamatkörnyezetben élénkebb mind a vásárlási kedv, így a lakáspiaci beruházás is.
Aki nem követi az állami kedvezmények vagy a pénzpiaci események alakulását, annak pénzügyi szakemberrel, bankban dolgozó tanácsadóval érdemes jóban lennie. Mindkét tényező befolyásolja a lakás-eladások esélyeit, kedvezőtlen körülmények között csökken a vásárlások száma a piacon.
A kínálat, avagy a többi eladó ingatlan a piacon talán kevésbé egyértelmű szempont, mint a kereslet alakulása. Minden ingatlaneladó felveszi a versenyt a többi tulajdonossal a hirdetés feladásától elkezdve, avagy egy közvetítő megbízásával. Kisebb kínálat lehet jobb alkalom rá, hogy mikor adjam el a lakást.
Mindenképpen tisztában kell lenni a piaci vetélytársakkal, nagyobb tömegből nehezebben lehet kitűnni. Eladás előtt gondosan mérje fel a kínálatot, mintha Ön is vásárolni készülne. Kisebb mezőny jobb esélyeket jelenthet, csekély kínálat közepette van jobb pillanat a piacra lépni.
Ha mégis több az eladó szereplő az ideálisnak ítéltnél, különbözni kell tudni a többiektől. A szükséges eltérést nyújthatja a fekvése, vagy az ingatlan elhelyezkedése, azaz valamely nem változtatható tulajdonsága. Manapság kincset érhet a frissen elkészült felújítása is egy családi háznak, éppen ez volt a gyors ház-eladás kulcsa az egyik nemrég történt esetnek is. Jellemzően mégis az ingatlan alapadatai számítanak, a műszaki állapot nem a legfontosabb szempont a vásárlók szemében. Lehetséges a hirdetéssel való különbség is, ha minden korszerű eszközt, megfelelő képeket és videót is bevet a tulajdonos, illetve a megbízottja.
Egyértelmű, hogy az átlagos családok életében a lakásuk eladása nem időzíthető az aktuális kínálat szerint, nem is így döntik el, hogy mikor adják el az otthonukat. Gondolataimmal arra igyekeztem felhívni a figyelmet, hogy milyen piaci körülmények befolyásolják egy ingatlan eladását.
Köszönöm a figyelmet!
Ingatlan tanácsadó