Miben segít az ingatlanos
Miben segít az ingatlanos, avagy mit csinál egy ingatlanközvetítő, miután megbízza őt a tulajdonos? Mikor fordulhat elő, amikor az ingatlanos nem segíthet?
Hogyan boldogul, amelyik az egyik legrégebben van jelen a városban? Mi lehet az oka, hogy ennyi idő óta a piacon maradt? Azt tudjuk biztosan, hogy eladók érdekeit mindig a minőséggel képviseli.
Ha körbenézünk a szegedi közvetítő irodák piacán, vegyes képet látunk. Van néhány franchise-hálózat tagjaként működő ingatlanközvetítő iroda, de nem minden országos cég van jelen. Egyértelműen kijelenthető, hogy a legrégebben működő cégek függetlenül, önálló formában dolgoznak. Bizonyára az sem lehet mellékes, hogy jellemzően nem több tucat munkatárssal vannak jelen. Kisebb vagy közepes létszámmal, változatlan megjelenéssel, látszólag egyedül tevékenykednek. Az az igazság, hogy egymással laza szövetséget ápolnak, de a nyilvánosság számára ezt nemigen reklámozzák. Folyamatosan őrzik identitásukat, a saját módszereik mentén dolgoznak.
Méretükből, munkatársi létszámukból fakadóan nagyon rugalmasak, a piac változásaihoz gyorsan képesek alkalmazkodni. Többek között ebben is rejlik az erejük, amelyet az ügyfeleik is érzékelhetnek.
Jellemzően nincs náluk fluktuáció: az érdeklődő ügyfelek ugyanazokkal a munkatársakkal találkozhatnak akkor is, ha egy ügylethez képest évekkel később újra felkeresik az irodát. A változatlan stáb a piac felé állandóságot és stabilitást sugároz, amely érték lehet a versenytársakkal való összehasonlítás közben.
Mondani szoktam, hogy az ingatlanközvetítés személyes műfaj. Egy ügyfél igényét nem cég, hanem egy konkrét kapcsolattartó, egy rátermett és tapasztalt személy szokta megoldani. Ha első körben egy céghez is fordul az ügyfél, később mindenképpen ingatlanos referens lesz az igazi partnere.
Ügyfélként egy egyértelműnek tűnő kérdés, a válasz természetesen mindenki számára egyéni lehet. Az a mindenkinek világos adat azonban segíthet, hogy bizonyos méret felett működő vállalkozás komolyabb mértékű költségek mellett működtethető. Ezek állandó kiadásokat jelentenek a cég részére, így folyamatosan mennyiségi szemlélettel kénytelenek előteremteni rá a bevételt. Nem vitás természetesen, hogy ezek a vállalkozások méretükből kifolyólag olyan piaci részesedést mondhatnak magukénak, amely mindenképpen a megbízók érdekeit szolgálják. Ha azonban ez a mennyiségi szempont nem jár együtt minőségi szolgáltatással, az már kevésbé előnyös az ügyfelek számára.
Megközelíthető a mennyiség vagy minőség kérdése egy másik szempont szerint is. Felvetődik ugyanis a talán legfontosabb kérdés: kit is képvisel a munkája során az ingatlanközvetítő? Az eladó, megbízó ügyfelét vagy a vásárlót? Vajon a minél gyorsabb eladásra vagy a legjobb ár elérésére törekszik? Önnek melyik volna a fontosabb, ha eladási megbízást adott?
Nem kétséges, hogy az elérhető legmagasabb árat biztosan nem a leggyorsabban, a legelőször érkező vásárló szokta kínálni. Hogy is tehetné? Hiszen a tulajdonos csak egyetlen összeget hallott, honnan tudhatná, hogy az a legjobb a számára?
Igaznak tűnhet ugyan, hogy minden lakást vagy a legelső, vagy a legutolsó érdeklődő vesz meg, de nem feltétlenül helytálló a mondás a legjobb árra nézve. Szerencsére megkönnyíti az érdeklődők dolgát a korábbi ügyfelek értékelése, amely segít egy közvetítő előzetes megítélésében is.
Nem tudni, hogy mi lehet az oka, de a legrégebben Szegeden működő ingatlanosok a maguk urai. Néhányan közülük teljesen egyedül vannak jelen vagy kisebb, de megszokott csapattal dolgoznak. Szintén nem tudható, hogy a régi motorosok és a hálózatok összehasonlításában melyik-melyik mekkora piaci részesedést mondhat magáénak, talán valamikor ki fog derülni. Afelől viszont nincs kétség, hogy bármely ingatlanközvetítő iroda Szeged környékén is megfelelő hatékonyságra, folyamatos jövedelmezőségre törekszik. Hogy ebben milyen szerepet játszik az országos háttér vagy a helyi beágyazottság, azt véleményem szerint szintén a közvetítő személye adhat választ.
Egy franchise hálózat működésének hatékonyságát – több egyéb tényező mellett – az irodák összedolgozásának minősége, azaz a hálózati hatás mértéke jelentheti. Ehhez elengedhetetlen az irodák egymáshoz viszonyított földrajzi közelsége, így tudnak lefedettséget nyújtani. Ha azonban a hálózat egyetlen partnerirodája van egy régióban, sajnos csekély hálózati hatásra lehet számítani. Jelenleg valóban nem vagyok napi szinten képben, de budapesti munkám közben tapasztaltam az élénk hatást is, majd a szegedi indulásom idején a hatás elmaradását is.
Összességében mindig arra a következtetésre jutok, hogy a piacon hosszú távú jelenlét záloga egyrészt a hosszú távú gondolkodás, másrészt a mennyiség helyett a minőségre való törekvés. Ha az ügyfél kiszolgálása nem a mindennapi megélhetésének kérdése, a közvetítőnél jó kezekbe tette az ingatlanügye megoldását.
Ön, kedves Tulajdonos, fektesse bármely szegedi ingatlanközvetítő iroda munkatársába a bizalmát, a fenti tanácsok figyelembe vételével tegye!
Állok rendelkezésére, ha megtisztel a bizalmával!
Ingatlan tanácsadó
Miben segít az ingatlanos, avagy mit csinál egy ingatlanközvetítő, miután megbízza őt a tulajdonos? Mikor fordulhat elő, amikor az ingatlanos nem segíthet?
Mikor jár az ingatlanközvetítő jutaléka? Az ingatlanközvetítők szerepe fontos és sokrétű az ingatlanpiac szereplői között. Azonban sokan nem tudják pontosan, mikor és milyen feltételek mellett jár az ingatlanközvetítőnek a jutalék.