Lakáskiadás számlázása a legelejétől, amikor nincs előzménye az albérlet adminisztrációjának – mik az első lépések, hova kell menni, mik pontos a tennivalók?
Friss lakásvásárlás vagy öröklés után sokan kezdik teljesen elölről a lakás-kiadást. Amikor a bérlő (cég) számára arra szükség van, az adózás mellett még számlázni is fog a bérbeadó. Hová kell mennie, mennyi időt kell rászánnia, mekkora vesződség szakad így a nyakába?
Nemrég két alkalommal is nyugdíjas ügyfelemnek segítettem a kiadó lakásába bérlőt keresni, az ingatlanát bérbe adni. Egyikük még aktív korában banki dolgozó volt, az ő számára nem volt újdonság az adminisztráció. A másik bérbeadó azonban most adta bérbe először az örökölt ingatlant, neki minden információ abszolút újdonságként hatott. Először írt alá bérleti szerződést is, először adta oda másnak a lakás kulcsait is.
Első hallásra ijesztő volt a számára a kiállítandó számla gyakorlata is, de teljes körű segítségemet ígértem, amelynek a minap eleget is tettem: együtt jártuk végig a hivatalokat is. Én is meglepődtem, hogy mindösszesen 17 perc elegendő volt a teljes ügyintézésre.
Hogy a lehető legkényelmesebb és egyben legkorszerűbb módon járhasson el a bérbeadó, on-line számlázó rendszert érdemes használnia. Megfelelő segítség lehet – többek között – a népszerű billingo, vagy a bizxpert rendszere is. Annak érdekében, hogy a nav is rögtön értesüljön a kiállított számlákról, össze lehet kötni a számlázókat a központi rendszerrel, így az év végén esedékes adóbevallás is automatikusan elkészül.
Az elektronikus összeköttetéshez ügyfélkapu hozzáférés szükséges. A kormányablakban percek alatt létrehozzák a belépési lehetőséget, csupán e-mail cím szükséges hozzá.
Ígéretem szerint szegedi ügyfelemet elkísértem a megfelelő helyszínekre. Az első látogatásunk a Rákóczi téri kormányhivatalba vezetett. A jelek szerint az állampolgárok tömegesen nem igényelnek ügyfélkapus kapcsolatot, remélhetőleg már sokan rendelkeznek már vele. Talán ez a magyarázata, hogy szinte azonnal sorra is kerültünk, hamar megjelent a számunk az ügyfélhívó monitoron. Az ügyintéző kattintgatása és nyomtatása csak pár percet vett igénye, az aláírások után már mehettünk is a két sarokra fekvő Bocskai utcába, a megyei adóhivatal ügyfélszolgálata felé. Szándékosan választottam a szerdai napot az alkalomra, amikor a nav is teljes erő-bedobással működik. Ismét gyorsan mehettünk az ablakhoz, ahol percek alatt teljes felvilágosítást kaptunk. Elkészült a bérbeadó magánszemély adószáma, megismertük az adózási szabályokat és tennivalókat is.
Utolsó lépésben segítek regisztrálni a számlázó rendszerben is, összekötjük az adóhivatallal is a felületet. Megtanítom neki a havonta történő számlázási folyamatot, és amint a bérlőnek a számlát e-mailben elküldi, csak a bérleti díjat várhatja. Más tennivalója nem is marad.
Ingatlan tanácsadó +36703854026